الثلاثاء، 6 يناير 2009

امتحانات


بمناسبه موسم الامتحانات عايز ادردش معاكو النهارده على الامتحانات عندنا فى الكليه ... انا عشان كنت مجتهد و اتاخرت فى الكليه كام سنه شفت و عشت جميع انواع الامتحانات و احنا امتحانتنا متقسمه 3 اقسام ... اعمال سنه او mid term زى اسمها عندنا و عملى و نظرى
هاتكلم النهارده عن شويه مواقف من اللى انا قابلتها فى الامتحانات .... اول سنه لسه طلاب فريش .. الدراسه بالانجليزى و اغلبنا ما كانش فى مدارس لغات ده غير ان الانجليزى العلمى غير الانجليزى بتاع الكلام او الدارج ... كنا اول شهر من اول سنه فرحانين بالدراسه و نروح مكتبه الكلبه عشان نذاكر ... كان وجدى اكمنه مدارس لغات يمسك الكتاب و هاتك يا تخطيط و يلخص و ور ور ور ور .. انا اقعد ابصله و اسيب الكتاب خالص و ايمن يمسك القاموس و يقعد يترجم ( كان حتى بيترجم كلمه the ) و نبص لوجدى و نحس اننا حيوان ودانه طويله .... جينا ساعه ما النتيجه اتعلقت - و كنا ايامها فى الزمن الجميل اللى النتايج بتتعلق على الحطان فى الكليه و شباب كليه تجاره يجوا يقفو وسطينا عشان يلزقوا فى البنات و احنا نعرف و نطلع غلب النتيجه خناقات معاهم – ماهو برضه ما ينفعش يسيبوا بنات كليتهم و ييجوا يلزقوا فى بنات كليتنا احنا – و يوم النتيجه ده تلاقى قله بيضحكوا عشان نجحوا و قله حلاليف بيضحكوا عشان سقطوا بس مش فى دماغهم و تلاقى ناس قاعده مسهمه و نازل عليها سهم الله و ناس بتعيط و الحاجه اللى كنا بننفرد بيها عربيات اسعاف بتشيل الناس اللى بيغمى عليها توديها مستشفى الطلبه عشان العياده بتاعت الكليه اتملت بالناس المغمى عليها و مفيش مكان لحد جديد .. و تلاقى عربيه الاسعاف تشيل بالخمسه و ترجع عشان تاخد الحموله الجديده و كده طول اليوم – بعد كده الكليه تسهيلا على عربيات الاسعاف بأت تنزل النتيجه على النت عشان من ناحيه لما يغمى يغمى عليك فى بيتك و مابتهدلش الناس بتوع الاسعاف معاك و من ناحيه تانيه لو انت بنت الشباب بتوع تجاره مايجوش يلزقوا فيك –
امتحانات العملى دى بأه اللى كانت مسخرة ... اول سنه كان عندنا تشريح و كنا اكمننا لسه جداد فى اللون فبنشرح الضفادع بس و تلاقى البنات و الشباب الفافى قرفانين ( و بعد كده شرحوا دود اسكارس و جراد و صراصير الغيط و ارانب و حمام و سمك و فران و تعابين – بس ماعلينا ) و الشباب عايزين يوروا المزز انهم مابيخافوش من الضفادع و بيمسكوها ( قال يعنى مساكين نمور ) و تلاقى اللى بيحط الضفدعه فى قفا زميله او يفتح شنطه بنت و يحط الضفدعه عشان لما البنت تفتح الشنطه الضفدعه تنط فى وشها ( هزار بوابين ) .. و سيره الضفادع ده فكرتنى بموقف .. كنا بنشترى الضفادع و ناخدها معانا البيت عشان نشرحها ( قال العلم واكلنا أوى ) .. المهم واحد زميلنا جاب ضفدعه و كان حاططها فى كبايه بيبسى و حاطط فى الكبايه شويه ميه ( خايف الضفدعه يجلها جفاف و برضه اهو الضفدعه تبلبط شويه قبل ما تقابل ربنا ) .. المهم بنت زميلتنا داخله علينا و دى شافت كبايه البيبسى قامت مسكتها و خدت شفطه و قالت " البيبسى ده طعمه غريب زى ما يكون ملزق ) الضفدعه حست بحركه قامت لعبت جوه الكبايه البنت حست بحركه فى الكبايه بتفتح شافت الضفدعه .. انا مش هاكمل اللى حصل عشان انا عارف انه فى ناس بتقرف ... المهم نرجع للامتحانات بتاعت التشريح .. المسكله عندنا انه ممكن تلعب طول السنه بس ساعه العملى الدكتور هيجى و ياسألك و يزنقك ... كنت بامتحن تشريح و جنبى صديقى العزيز عمرو الوكيل .. و عمرو ماكنش مذاكر و كان من ضمن الامتحان 13 عينه تحت الميكروسكب عمرو كتبهم كلهم بنفس الاسم ... و 3 عضمات من جسم الضفدعه كتبهم برضه نفس الاسم ( الراجل معذور مش عرف حاجه فى المنهج غير الاسم ده ) .. و جينا بأه للتشريح نفسه .. المفروض انك تشرح الضفدعه من غير ما الضفدعه تنزل دم ( و بالنسبه للناس اللى ماخدوش تشريح هيفتكروا انى بهرج بس انا والله باقول الحقيقه ) .. جه الدكتور يبص على التشريح و يسالنا على الضفدعه عملى .. ضفدعه الوكيل كان شكلها كانه كان بيعذبها .. الدكتور شاور على حاجه جوة جسم الضفدعه و سال الوكيل ايه دى قاله ماعرفش .. الدكتور شاور على حاجه تانيه و ساله و عمرو برضه مصمم و على كلمه واحده ماخدوش يا بابا ماخدوش يا بابا و برضه قاله معرفش .. الدكتور شاور لتالت مرة و سال الوكيل ... الوكيل ضربها فى دماغه لقى انه شكله بايخ و ان الدكتور يزعل لما يقوله لتالت مره ماعرفش قام اتوكل على الله و قاله ( esophagus ) يعنى مرئ و ده موجود فى بدايه القناه الهضميه المشكله انه الدكتور كان بيشاور على المستقيم و ده اخر جزء فى القناه الهضميه .. الدكتور بصه أوى بصه مش تمام كان الوكيل شتمه و سابه و مشى .... و موقف تانى على نفس تنويعه امتحانات التشريح العملى بس الموقف ده على مسئوليه صديقى و حبيبى نادر لانه هو اللى كان موجود فيه .. كان برضه بيمتحن عملى و جنبه واحد صاحبنا اسمه سليمان .. المهم المعروف انه لما نيجى نجاوب سواء عملى او نظرى لازم نجاوب بالانجليزى ( العربى ده فى البيت يا حبيبى مش هنا ) .. المهم الدكتورة جت و بتشاور لسليمان على الرئه و بتقوله ايه دى قام سليمان ربنا فتح عليه و قالها " الكبته " قالتله " ايه ؟ " قالها " الكبته " قالتله " يعنى حتى مش الكبده " ... طبعا ممكن تقول على سليمان انه شاب فافى المشكله انه طول بعرض و ساكن فى امبابه ... ماعلينا
اخر اول ترم بنبص على النتيجه لقينا وجدى اللى كان بيحرت جايب فى المواد كلها اقل مقبول – بالظبط 60% اللى هى درجه النجاح عندنا ... بس برضه احسن مننا لاننا كان عندنا " ض " يعنى ضعيف ، " ض ج " ضعيف جدا و اخيرا " ر ل " يعنى روح لامك و كان اول مرة نجرب احساس السقوط و الفشل
المرة الجايه هاكمل كلام على الامتحانات و اللى شفناه فى الا متحانات و اللى احنا شفناه مش شويه ..... سلام

هناك 18 تعليقًا:

أنا حر يقول...

هههههههههههههههه
بوست دمه خفيف موت رجعتنا لايام الجامعة
ايييييييييييييه ايام
:)
تحياتي

Che يقول...

انا حر
اولا شكرا ليك على التعليق و مشكور على تحياتك الف مرة
ثانيا ايام الجامعه كانت اجمل و اتعس ايام حياتى فى وقت واحد ( ماتسالش ازاى عشان هى دى الخقيقه ) .. و انا طلعت من الجامعه بشويه معلومات و اصحاب ربنا يخليهم ليا و طبعا حبه معيدين على حبه دكاتره و اخر حاجه هى شويه الذكريات اللى بحاول الحق اكتبها قبل ما تتبخر من دماغى زى الكيميا العضوى كده
سعيد انى رجعت لايام الجامعه و باتمنى انى اكون ضحكتك ولو ضحكه صغيرة
مستنى زيارتك تانى

البت anonymous يقول...

دمك خفيف كالعاده وكنت متوقعه إنك هاتفرحنا فى وجدى من البدايه ويجيب حاجه تكسف فى النتيجه، لكن إنه برغم كده يطلع الأول عليكو دى جامده
جميل يا Che كمل .. بس بلاش تطويل فى النص عشان النكته بتبقى حلوه لو حراقه وبتلسع كده على غفله زييييييي .... فاهمنى طبعا

دعاء مواجهات يقول...

ربنا يعينك ياعم وتنجح

وتكرة المخلل شوية

بيس

حروف يقول...

بوستاتك جميلة جدا واسعدتتني الزيارة جدا نورتني

Che يقول...

البتanonymous
ربنا يخليكى يا جميل و دايما مفتقدك ... معرفش ليه خدتى الانطباع ده انى هفرحك فى وجدى ... حقيقه هو نجح السنه دى انما كان لسه فاضل 3 سنين و يؤسوفنى ( على راى سعيد صالح فى العيال كبرت ) ان الحال ما كانش كده سنه تانيه ولا تالته ... ولا رابعه ) ماعلينا .. المهم انه خلص بالسلامه
اما بالنسبه للتطويل والله انا كده مش باطول بالعكس انا مقلتش كل حاجه و عشان كده كل بوستاتى سايب ليها ديول كتير ... و عارف ان النكته القصيره حراقه و حلوه ... بس المشكله انى مش عارف كله بيحب الشطه ولا فى ناس بتحب الكارى بس
مره تانيه وحشتينى و مانبقيش تغيبى كده

Che يقول...

دعاء مواجهات
اولا اهلا بيكى عندى اول مرة و يارب ماتبقاش الاخيره
ثانيا انا الحمد لله ربنا كرمنى انا و كل الناس اللى انتى بتقرى عنها فى البوست و الناس اللى لسه ماقرتيش عنهم كمان و خلصنا الكليه من زمن
ثالثا لو كرهت المخلل هاسيب وجع الرجلين لمين
بيس

Che يقول...

حروف
ربنا يخليكى على المجامله الرقيقه بتاعتك
الشرف كان ليا انا يافندم لما زرتك
مستنى زيارتك على طول

ستيتة يقول...

لأ مش ممكن انا عرفت ليه يابني بقيت عمتك من اول بوست
وعملتو ايه بقى مع الجمبري بما انكم عمرتم كتير كده؟ طيب والسحلية والارنب والحمام؟
وبعدين رحت فين يعني شرحت الصراصير والجراد في قسم حشرات ولا استلاموك في قسم حيوان على سركي
انا مش بس كنت بشتري ضفادع لأ قال من الفلاحة اخدها البيت علشان اشرح
الوالده كانت بتصمم اني اشرح في الحمام وانا والضفدعة منخرجش من الحمام الا بعد ما تطهرني بتوكسافين ههههههههههههههه

فيه حد يدخل علوم برضه قطيعه محدش بياكلها بالساهل

عنوان واحد جامعة ميكفيش ابدا
لازم تسمي نفسك علومانجي ومنتحر وأربع سنين ضيااااااع

Che يقول...

عمتى ستيته
لا ماتقوليش انك كنتى علومجيه انتى كمان ، انا ماكتبتش على الجمبرى عشان اشوف من كان معانا و مين كان بيتفرج علينا و احنا بنشرحه و شكلك كنتى معانا قلبا و قالبا
و والله احنا دخلنا علوم و فضلنا فيها عشان كنا مستخسرين المجموع بتاع الثانويه مش اكتر
كان نفسى اكتب اربع سنين ضياع بس الحقيقه هما اكتر من كده شويه
نورتينى فى اول زياره و مستنى زيارتك دايما اديكى بأيتى عارفه عنواين سكنى كلها

ستيتة يقول...

وحياة خالو الباشا تكبر خطوط مدونتك
يابني كلنا نظرنا راح من الضرب ع القفا ولازم واحد زيك اتعذب بيوكمستري وموليكيولار يفهم.

Che يقول...

عمتى ستيته
عشان حلفتينى بالغالى ( مع انك ممكن تامرى بس من غير اى اسباب او معطيات ) .. و عشان انتى عمتى كبرت خط كل البوستات و غلطه مش هتتكرر تانى
اقرى بمزاج بأه و ابقى قوليلى رايك
قبل ما انسى هاروح اكبر خط المدونه التالته قبل ما تقوليلى

ستيتة يقول...

ادب سيس فناجيلي افندي
ياترى كان بيبصبص في محاضرة موليكيولار ولا في الكنترول ولا في محاضرة الخلية اعترفوا اعترفوا

المذكرات تحفة كمل كمل خليني ارجع للذي مضى
آآآآآآآآيه دنيا.
اصل جيجي مكنتش مصدقة اني عقلية اجرامية ياريت تدخل العالم بتاعها وتؤكد لها ان عمتكم ستيته رئيسة عصابة قديمة. نيهااااااااااااو

Che يقول...

عمتى ستيته
ايه النظام ... انا مقلق من ناحيتك اختيارك للموليكيولار و الكنترول و السيل بيثبت انك تعرفى الدكاترة دول .. يا خوفى لتكونى دكتورة عندنا و اتعلق انا بعد كده على باب رياضه و اللى رايح و اللى جاى يتفرج عليا
انا كده متاكد انك فعلا عقليه معملبه فذه

GiGi world يقول...

انا علوم وبحب قوي الكليه دي ولازم اكمل معاك واقرا بس بعد الاحداث اللى احنا فيها دي
بس بجد نفسي اعلن للدنيا كلها انى بعشق كليه علوم رغم ان كل اللى حواليا بيقولوى اي يعنى علوم يعنى هى طب
بس بكره يعرفوا يعنى ايه علوم وطلبه علوم

Che يقول...

GiGi
انا سعيد جدا بانك بتحبى الكليه .. انا كمان بحبها بس كنت باكره فيها حاجات كتير .. يمكن عشان انا طولت فيها حبتين .. و بالنسبه لموضوع بكره هنوريهم علوم احب اقولك انه بكرة ده عمره ماهيجى فى مصر ابدا
انا سعيد لان بوجود عمتنا ستيته و بوجودك اثبتنا ان خريجى علوم عاملين زى البوليمرز بيتلم على بعضه عشان يعمل سلسله طويله ( و بما انك بيو فممكن تغيرى مثال البوليمرز بمثال ال DNA عشان تحسى بالفه اكتر ) .. و عشان اخلص زمتى من ربنا و اكون اديت الامانه عمتنا ستيته بتقولك انها " رئيسة عصابة قديمة. نيهااااااااااااو " ده نص كلامها بالظبط
فرحان بالزيارة و مستنى الزياره الجايه و ربنا مايقطعلنا عاده

SERVANT OF JC يقول...

علي فكرة .. أنا موت من الضحك علي البوست بتاعك .. بجد لذيذ وعجبني جداً .. أصل الأخ علومجي برضة وفكرتني بأيام الكلية وأول سنة لما كنا بنشرح الضفادع ,,

حقيقي مدونة دمها خفيف ... تحياتي :)))

Che يقول...

خادم المسيح
والله المدونه دى بتعمل جذب للعلومجيه
و ربنا يخليك على كلامك
نورتنى