السبت، 10 يناير 2009

انا و السكاشن و هواك


انا النهارده هاتكلم عن السكاشن نزولا على رغبه عمتى ستيته و الزميله GiGi لانهم قلولى اتكلم على الكليه عشان افكرهم بيها ( مع ان الكليه دى فى القلب دائما على وزن غزة فى القلب دائما كده ) و قعدوا يقولولى كمل كمل ( على وزن غنى يا وحيد ) و الحقيقه انا كنت عايز اكمل موضوع الامتحانات الا انى مش ناقص نكد على المسا فعشان كده مش هاتكلم عليه دلوقتى
و سكاشنا للى ماكنش فى كليتنا غير باقى سكاشن خلق ربنا ... مثلا كان عندنا سكشن الكيميا و السكشن ده كان بيقعد 6 ساعات و ساعات 7 على حسب مزاج الدكاترة اللى كانوا بيتعاملوا معانا زى ما يكونوا اشترونا من ورا ربنا و محدش هايحاسبهم علينا ( يا رب ما تطلع عمتى ستيته واحده من الدكاتره دى و تحرمنى من الميراث بعد كده ) ... هاقولكوا على شويه واقف فى السكاشن مع عدم التقيد بالتسلسل الزمنى ( عشان انا ماظنش انه عندكوا وقت كفايه ) .. اول سكشن دخلته فى المخروبه بتاعتنا كان سكشن كيميا .. كان المعيد اسمه رفاعى ( اتجوز بعد كده بنت كانت زميلتنا و سافر امريكا و تقريبا رجع دلوقتى ) .. انا فاكر اول كلمه قالهالنا " كليه علوم دى يا جماعه فى ناس بتفتكر انها زى الجبنه الرومى .. كل ما تقدم كل ما تحلو .. فحاولوا ماتطولوش فيها اوى " طبعا سمعنا الكلمه و ضحكنا بس كلنا بعد كده اكلنا من الجبنه الرومى بتاعت الكليه دى
و مدام ابتدينا كلام على سكاشن الكيميا فى موقف عمرى ما هنساه .. كنا فى سنه رابعه و كان المعيدين بتوع السكشن بتاعنا اتنين .. واحد اسمه هانى ( و كان مسيحى – و انتوا هاتعرفوا انا ليه قلت عليه مسيحى كمان شويه ) و معيده اسمها زينب .. الاخ هانى ده كان اقدم منى انا شخصيا بدفعتين و كان اقدم من باقى اصحابى بسنه .. المعيد ده و الشهاده لله كان ارخم خلق ربنا اللى شفتهم فى حياتى .. كان رخم على الولاد و البنات .. الناس الكبيره و الناس الصغيره .. المسلمين و المسيحين ( عشان كده قلت انه مسيحى ) .. بس برضه الشهاده لله كانت رخامته على الجروب بتاعى زياده شويه ( و ده يمكن عشان احنا كنا نتحب ولا جايز عشان احنا الناس الوحيده اللى اقدم منه فى السكشن و عشان احنا كنا عرفنا ديه الكليه فمكناش محسسينه بالبرستيج الكفايه بتاعه ) .. كل الكليات العملى فيها حاجه اسمها oral يعنى شفوى .. الشفوى بتاعنا فى السكشن المنيل ده كان عباره عن سؤال بيكتبه على السبورة و كل واحد يطلع ورقه و يحل السؤال فى 3 دقايق .. المهم جه فى يوم ادانا سؤال و سابنا يجى نص ساعه .. طبعا كنا غشينا و فتحنا الكتب و كتبنا اجابه نموذجيه العميد بتاعنا نفسه ماكنش يعرف يكتبها .. الاخ هانى لم الورق و بعدين قعد ينده عشرة عشرة نروح .. السؤال ده كان عباره عن 5 معادلات تحت بعض احنا نكملها و نكتب ظروف التفاعل على السهم و نوزن المعادله .. و بما اننا كلنا بلاليص الا قله قليله فاحنا نقشنا الاجابه من غير مانفهم احنا كتبنا كده ليه .. الاخ هانى كان بيسأل على اول معادله احنا كتبنا ليه ظروف التفاعل بالشكل ده .. طبعا العيال متردش يقوم شاطب على ورقه اللى مايردش و يقوله " زيرووووووو " المهم زميلتنا دينا اتصلت بدكتور كنا بناخد معاه درس و صحته من النوم و سالته على ظروف التفاعل بتاعت اول معادله الراجل رد عليها .. المهم هانى كان شايلنا احنا للاخر عشان بيحبنا موت و عايز يسألنا على رواقه سالنا كلنا و كلنا مارديناش الا دينا ردت .. هو سمع دينا بترد و اتصدم مش مصدق انها ردت قام سألها على ظروف التفاعل بتاعت تانى معادله طبعا ماردتش قام قالها " زيرووووووو " قامت ضحكت و قالتله انت بتعمل فينا كده ليه يا دكتور قامت زينب المعيده قعدت تضحك لما سمعت دينا .. زميلتنا هناء كانت دقرمه سالت الدكتور بتاعنا على ظروف تفاعل الخمس معادلات .. فلما هانى سأل هناء ردت عليه قام نقل على تانى معادله ردت برضه قام سألها على كل المعادلات ردت برضه .. بس هو اتصرف و قالها " انتى رديتى بس كنتى واقفه مع ناس بتغش يبقى انتى كمان كنتى بتغشى ... زيرووووووو " انا سمعت كده مامسكتش نفسى و ضحكت ضحكه جامده و السكشن كله ضحك .. عايز اقولكوا من فرط غتاته هانى ده صديقنا امير ( و ده كان اكتر واحد مؤدب فينا ) كان مستحلفله و عمرى ماسمعت امير بيشتم حد غير هانى و بعد امير ما خلص الكليه شاف هانى فى يوم قام رايح خبطه جامد لدرجه ان الورق اللى فى ايد هانى وقع منه و امير قاله " مش تفتح " و امير بيقولى انه كان نفسه هانى يرد عشان يتخانق معاه بس هانى طلع جبان لم الورق و طلع يجرى قبل ما امير يقل عقله و يتخانق معاه
انا لسه عندى مواقف بعدد شعر راسى عن السكاشن و هاحكى عنها كلها ( بس بعد ماطمن من ناحيه عمتى ستيته ) و عشان اوريكوا اننا كنا حاله فريده فى وسط الكليات ... سلام دلوقتى و استنونى المرة الجايه

هناك 26 تعليقًا:

GiGi world يقول...

شكلك طالب شاطر قوي
وعلى فكره انا بعشق سكاشن الكميا
انا كنت بكره سكاشن الحيوان واعوذ بالله اعوذ بالله سكاشن النبات ياباى وقولك الورده دى اسمها يه ومن عيله مين و وانا مالى انا هناسبها
لما كنت مجتهده بشااااااااااااااكل فى السكاشن دي
بصراحه اللى كانوا تخصص كيميا وفيزيا زرياضه وكده كانوا مرحومين من رجل السلحفاه وكليه البرص ياربي ليه بس تفكرنا

Che يقول...

GiGi
طالب شاطر دى كلمه مش كفايه عشان وصفى بس ما علينا .. من تواضع لله رفعه برضه و انا مش باحب اتكلم عن نفسى
انا كنت باحب سكاشن الحيوان بس زيك كنت باكره سكاشن النبات .. بس غريبه انك ماجبتيش سيره سكاشن الحشرات .. و طبعا احسن قسم كان فيزيا ناس رايقه بس كل المطلوب انهم يحبوا الرياضه شويه و دى كانت حاجه انا معرفتش احبها طول عمرى
و بعدين انا بفكرك عشان انتى بتحبى الكليه .. مش كده ولا ايه
شكرا على زيارتك السريعه و المرة الجايه تقعدى شويه زياده

ستيتة يقول...

ياخواتي يا اهلي يا علومانجية انا عاوز اخدكوا ف احضاني
يالهوي كل اللي انسجمت معاهم طلعوا علوم وبيكرهوا النبات اكره ماده الى قلبي
طيب اعمل فيكم ايه ياختي كاتكيتو بني
ايامنا ياباشا كانت المواد الكيميائية في السكاشن مكتوب عليها جامعة فؤاد الأول اه والله وولاد الجزم يشرحوا ساعة وخمس ساعات بنحارب نطلع نتيجة بس نطلعها ازاي والمواد اكسبايرد من قبل ما نتولد
المهم المدرس المساعد اللي كان بيدرس لي في اولى كان شربات واسمه رفعت وكل ما تطلع معايا نتيجة بستر ربنا يقول شوفوا الدكتورة عملت ايه وانا اتنفخ قال يعني ابن سينا في زمانه
عنها يابني احاول اطلع نفس الشيء في الامتحان العملي لاممكن ابدا

اللي عاوزة انهي بيه ذكريات العذاب ان لما كنا صغننين كنت فاكرة نفسي العلامة ابن فسفسة بعد شوية لما بتدخل فعلا في العلم بتعرف انك لا تعلم شيء
علشان كده تلاقي دكاترة كبار وقمة التواضع والأدب ومعيدين صغيرين ما يستهلوش غير قلم على قفاهم يفوقهم والرسالة بعد كده بتيجي تفوق اللي يتشدد لهم واساتذتهم بتتسلط على رقابهم ويربوهم من اول وجديد تربية سجون
كمل كمل عاوزة اجيب اخر ذكرياتك يابتاع فناجيلي وامتي

Che يقول...

عمتى ستيته
انا مصدق ان على ايامك كانت السكاشن كتوب عليها فؤاد الاول لانى انا شخصيا درست ماده النبات فى سنه اولى من كتاب مكتوب سنه 1932 و المعلومات اللى فيه مش اتعملها edit انما اتعملها correction عشان كانت غلط .. انما تقولى ايه الجامعه كانت بتاعملنا بمبدأ على اد فلوسنا ( اللى كانت 63 جنيه على ما اذكر ) بينما دلوقتى بتعامل بتوع البيو تكنولوجى و قسم الجيولجيا الجداد ( اللى واحد منهم ب 9 و التانى ب 10 تلاف ) اجدع معامله و اقسم بالله ان الدكاترة بتخاف تكلم العيال دى مش زينا كانوا بيضربونا على دماغنا زى ماكنا بنعمل مع الضفادع لو ماعندناش فورمالين نخدرها بيه
و طبعا انا هاكمل حكى ايامى مع انى مقلق موت من ناحيتك يا عمتى

حروف يقول...

احمدك واشكرك يارب المفاجاة اني كنت علوم بس لحقت نفسي وحولت عندنا فيجامعة اسكندرية اول سنة بتكون لم ينجح احد لينا ولصيدلة قوم انا قعدت اسبوعين وحولت تجارة ياجدعان كانوا سيبنا نعيش مع نفسنا في المنهج وكل شويا اعتبر اتشرح انا اعتبرت نفسي ساقطةوحولت ههههههه الحمدلله بس عملت ايه بئا رحت تجارة جبت اولسنة جيدجدا يعني العيب مش فيا كان بوست جميل ياعمرو

Che يقول...

حروف
سبحان الله ... كل اللى يجى هنا بيكون كان ليه صله بعلوم .. محدش من برة علوم و مثلا عنده فضول يعرف ايه اللى بيحصل للناس دى
عايز اقولك انك عملتى الصح لما حولتى تجارة .. ناس كتير زمايلنا بعد اول سنه راحت تجارة و اداب ( و خصوصا اداب انجليزى ) و قله راحو حقوق .. و كلهم نجحوا و خلصوا كليتهم و احنا كنا لسه مربوطين على الشجر بتاع الكليه و الدكاتره بيعذوبنا و احنا بنقول ( احد احد ) .. و متاكد انه العيب ماكنش فيكى و بقول كده عن ثقه
ربنا يخليكى على زيارتك و مستنيك على الشاى المرة الجايه

GiGi world يقول...

حقيقى احسن حاجه عملتها هى المدونه دى
عارف عامل زي ايه
الجزيره منبر من لامنبر له
مدونتك منبر من لامنبر له واحان ياعينى بصراحه اغلب كليه فى الدنيا
متبهدلين ومش واخدين حقنا حتى من دكاترنا
عارف اول دكتور داخلنا فى الكليه كان دكتر فيزيا تمام
اول حاجه قالها كانت ياولاد ربنا يكرمكوبقو ومايجيش حد من اخواتكم هنا تانى
كفايه النكسه اللى جيبتوها لاهاليكم لما جيتوا علوم بس انا كنت علوم المنصوره بس دلوقتى علوم القاهره
زمهما قلت مش هتقدر تتخيل دكاتره المنصوره كانوا ازاى ده القاهره دول رايقيييييييييييين خالص

Che يقول...

GiGi
انا بشكرك جدا على تعليقك بخصوص المدونه مع انى كانت خايف لما قريت كلمه قناه الجزيرة .. خفت لتتهمينى بالعماله ولا حاجه
و انا فعلا مش عارف دكاترة المنصورة انما لما تقولى ان دكاترة القاهرة رايقيييييين يبقى معنى كده ان كليه علوم جامعه المنصورة عبارة عن جزء صغير من جهنم على الارض
ربنا يقويكى على الكليه و تطلعى منها بسلام

Noha El-arabi يقول...

ياااااااااااه مكنتش اعرف ان فيه ناس بتكتب في الموضوع ده برده ويلكم ويلكم بطلاب كلية العلوم النجباء و نحييكم علي حسن سردكم و استحمالكم
انا قلت قبل كده الكلية ده يتعمل فيها كتاااااااب
بيس انا حابقي متابعة جيدة للمدونة دي

Che يقول...

Noha El-arabi
و الله يا نهى انا بكتب فى الموضوع ده على سبيل جلد الذات و عشان اقدر النعمه اللى انا فيها دلوقتى .. كل ما اكون مضايق اقعد اكتب عن الكليه و افتكر اللى حصل فيها عشان احس بتحسن
اهلا بيكى متابعه دائمه للمدونه و مستنى تعليقاتك على طول

أنا حر يقول...

المهم انك متكنش كترت من الجبنة الرومي
:)
بوست مميز كالعادة خرجني بره مود الاحداث الدامية اللي عايشين فيه
تحياتي

Che يقول...

انا حر
الحقيقه انى كترت من الجبنه الرومى جدا لدرجه انها زيتت منى
شكرا على مجاملتك و مستنى تعليقاتك الجميله دايما

البت المشمشية حلوة بس شقية يقول...

علوم
ياساتر يارب
ولا كنت افقه فيها شي وكنت بليدة اوى هههه
شكرا على زيارتك لمدونتى
وعجبتنى اوى مدونتك وقريت كام مووع من اللى قبل كدة وعجبتنى لذلك هضيف المدونة الجميلة دى عندى
ويارب متكونش اخر زيارة ليك عندى

Che يقول...

البت المشمشية
عندك حق تطلبى الستر من ربنا و تستعيذى من الشيطان الرجيم كمان لما تسمعى كلمه علوم .. و الحقيقه انك مش لوحدك اللى لا تفقه شئ فيها ... احنا كمان برغم اننا اتخرجنا منها برضه لا نفقه شئ
انا سعدت بزيارتى لمدونتك و اكيد مش هتكون اخر مره
سعيد باضافتك مدونتى عندك و مستنى الزياره الجايه و التعليق الجاى بفارغ الصبر

Desert cat يقول...

لوووووووووووول
انا ماليش فى الكيميا انا كنت بدرس وصفيه ومبانى وميزانية وترافرس ومثلثات وبكره السكاشن بكرهها
ليه تفكرنى بالذى مضى
الله يسامحك

Che يقول...

قطه الصحراء
و الله انا مش قصدى افكرك بالذى مضى ولا حاجه .. كل العمليه انه على اد ماكانت الايام دى سوده الا انه فيها ذكريات حلوة كتير و انا بحاول مانساش الذكريات دى
مشكورة على تعليقك و مستنى تعليقات جديده

سمـــــــــا يقول...

هههههههههههههه

ايه الراجل الرذذذذل دا ؟ الحمد لله ان مكنش عندنا حد معقد كده انا مش بعرف امسك لسانى بصراحة كنت هخليه يندم على اليوم اللى فكر يدرس او يدخل من باب الجامعة فيه

بس والله جو الجامعة دا ميتعوضش ابدا علشان الضحكة بتكون من القلب حتى ولو على غتاتة دكتور او معيد

.............

بس سيبك انت انا عاجبنى اوى اوى الكمين اللى هو عملهولكم انه يسيبكم تغشوا وبعدين يسمعكم احلى زيرروووو

:)))

تحياتى

Che يقول...

ميراج ( اللى هى سما سابقا ) .. اى خدمه
والله انا فعلا ماشفت انسان رزل و غتت للله فى للله كده زى هانى ده .. و ده الوحيد اللى انا قلت اسمه صراحه لانه بصراحه خلانى اكره يوم الحد ترم بحاله عشان السكشن كان يوم الحد .. و على فكرة احنا ماسكتنالوش .. شتمناه فى السكشن مره .. و اتخانقنا بره السكشن معاه مرتين .. و كنا ناويين نضربه بس قلنا المسامح كريم
و بالنسبه للكمين فعايز اقولك حاجه .. اللهم لا شماته .. مع ان الموضوع خلص من زمان بس برضه
شكرا على تعليقك يا جميل

غير معرف يقول...

ههههههههههههههههه
والهى شكلكوا كنتوا دفعة جامدة
:)

ابن همام يقول...

يااااااااااااااااه

انا بقى لسه مخلص علوم من اسبوعين لانى كنت دور تانى وطولت برده فيها شويه لا شويتين بس المدونة جميلة ولو عايز قصص الرعب الحقيقية بقى اسمع قصص علوم علوم المنصورة انا متابع معاك وابدأ بقى بما انى خلصت الكلية اخيرا ابدأ بقى افتكر فى الذكريات والعذاب اللى شفناه فيها

Che يقول...

brave heart
الحقيقه انه دفعه 96 و دفعه 97 و دفعه 98 كانوا افشل دفعات فى تاريخ الكليه .. 96 و 97 ( دفعتى الغبره ) كانوا اول دفعتين تبع نظام التحسين و دفعه 98 عشان كانوا لازقين فينا على طول

Che يقول...

ابن همام
اولا الف مبروك على التخرج .. و مش مهم طولت فيها اد ايه .. اهم حاجه انه ربنا نجاك و طلعت منها و انت لسه عايش
تانى مرة اسمع فيها نفس التعليق على علوم المنصورة لدرجه انى حاسس انها نار الله الموقدة
مستنى تعليقاتك دايما و مستنى اقرا عن علوم المنصورة

ابن همام يقول...

الف شكر على الترحيب بتاعك وفعلا الحمد لله انى خرجت سليم بجد كانت فى فترة فى النص بعد تلت او اربع سنين فى الكلية كنا خلاص حاسيين ان احنا مش هنخرج من هنا او هنخرج بشلل او كساح وبالنسبة للعذاب بقى خد على الخفيف الاول السكشن الست ساعات كنا بناخده واقفين ممنوع يبقى فيه كرسى وطبعا كان فى تجارب بنعملها ونسيب ساعتين فى الفرن وبعدين نكمل لازم نفضل واقفين جوه السكشن وندور على اى حاجه نعملها نكمل الكتاب او نقرا باقى التجارب ولو قلنا للمعيد مفيش حاجه نعملها عايزين نخرج يقول خلاص طالما مفيش حاجه نعمل امتحان شفوى ما احنا فاضيين بقى لسه ساعتين فى الفرن ولا معمل الانسترومينت كل الاجهزة بايظة وبتطلع نتايج تخاريف والمعيد يقول انا عارف ان الجهاز بايظ بس انا عايز النتيجة تطلع مظبوطة وتترسم صح وانا مليش دعوة
ده غير الدكاترة والمعيدين المجانين ياااااااااااااه دى كانت ايام الحمد لله انى خلصت وانا عاقل هو مش عاقل قوى بس الحمد لله

Che يقول...

ابن همام
فكرتنى بايام السكاشن و الافران و الهم الازرق
و بجد الايام دى كانت غايه فى الكأبه و الغم الازلى .. و بمناسبه السكاشن و الكيرفات انا عايز اقولك بلا فخر انى عمرى ماطاعت نتيجه .. كنا دايما بنفبرك النتايج و نرسم الكيرفات بناء على النتايج المفبركه اللى احنا مفبركينها .. و سبحان الله نجحنا و خلصنا
فلا تتعجب .. انها قدرة الله

Unknown يقول...

LOL funny pic

Che يقول...

Leafless Eve
thx for ur comment , and i`ll try to get more funny pics for u