الخميس، 15 يناير 2009

تضرب فول معانا


امبارح اخويا كان بيمتحن و الواد جه قرفان اخر قرف من العيشه و اللى عايشينها بعد الامتحان ( مع انه فى هندسه مش فى علوم ) بس برضه ماعلينا ... المهم انا قلت اقوم اعمل وجبه من اللى هى بين الفطار و الغدا .. يعنى انت لو بتصحى بدرى يبقى اكيد لما تاكل الساعه 2 الضهر ده هيبقى غدا .. انما لو بتصحى الساعه 1 الضهر ده هيبقى فطار .. قطعت الطماطم و الفلفل و بشرت بصله و ضربت بيضه على عجينه طعميه و جهزت البطاطس للقليه و عملت طبق السلطه ( اللهم لا حسد و مش عايزين حد يبصلنا فى اللقمه ) .. و دخلت اعمل الفطار او الغدا ( على حسب نشاطك اليومى ) لغايه ما الواد يخلص الدش ( الشاور للناس الهاى ) .. و انا بحضر الاكل افتكرت السؤال ده " تضرب فول معانا " و رجعت 11 سنه لورا .. كنا فى سنه اولى دبلر ( يعنى اولى تانى ) كنا بعد تجربه السقوط المبهر اتهيئلنا اننا خلاص عرفنا الكليه و عرفنا ديتها .. كنا عبط أوى عشان نفتكر كده - الكليه ماسابتش حد غير لما علمت عليه و اللى ماسقطش دخل سبتمبر .. و اللى مادخلش سبتمبر طلع بمقبول من غير تقدير .. و اللى طلع بتقدير و ماتعينش معيد اكتشف انه كان حمار انه نجح الاربع سنين ورا بعض بتقدير و اكتشف ان التقدير ده ماينفعش ببصله و انه احسنله يلف الشهاده بتاعته اللى فيها التقدير و يحطها فى ... جيبه ( ايوة جيبه يا اللى نيتك وحشه ) .. و اللى اتعين معيد بياخد 175 قرش ( و الله المبلغ ده حقيقى و اللى مش مصدق يسال اى معيد يعرفه ) عن المراقبه فى الامتحان .. المهم كان ايمن اللمبى صاحبى و اخويا بيقولى " تيجى تضرب فول معانا ؟ " قلتله ماشى يا ريس ( فى الايام دى كانت كلمه فل و قشطه لسه ماطلعوش ) طلعت معاه انا و سامح صاحبى من ايام ثانوى و معانا فى المخروبه برضه و الوكيل بتاع المرئ و طلعنا على مطعم الالمونى فى اول شارع المرور و قعدنا و طلبنا فول و طعميه و بطاطس مقليه و مهروسه و بتنجان مقلى و مخلل و فلفل مقلى و مخلل و سلطه و بصل و طاوله عيش جنبنا و لو فى جرجير احنا دايسين فيه برضه ..و نقعد ناكل و نحش زى المثل اللى بيقول ( لا النجيله بتخلص ولا التيران بتشبع ) .. شويه شويه جلسات الافطار دى بأت عامله زى الدفتر اللى الموظف بيمضى فيه الصبح و ابتدينا ناخد معانا ناس زياده اللى فاضى و مش عارف يعمل ايه و اللى مالوش نفس يحضر و كنا اول ناس تدخل بنات مطعم الالمونى و بأينا زباين زى اصحاب المطعم بالظبط ... و انا فاكر اول مرة بعد ما ضربنا الفطار التمام و ايمن قالنا " يا جماعه احنا لازم نحضر عشان مانسقطش تانى " كان متفائل أوى .. بس الحق يتقال هو الوحيد اللى ماسقطش فينا تانى و خلص كليته و اشتغل و طالع عينه و عين اللى جابوه دلوقتى و بيسب ميت مله و دين للكليه و الجواز و اللى عايز يتجوز و بيسبلنا احنا كمان بالمرة .. المهم دخلنا المحاضره و كانت محاضره حيوان فى مدرج 5 و قعدنا ... شويه و ابتدينا ننعس لغايه ما فوقنا على موقف عمره ما هيتنسى .. و انا اسف انى هاقول الموقف ده بس اللى مش عاجبه يسد مناخيره .. واحد مننا ( و انا مش هاقول مين ) نعس زينا بس الظاهر انه تقل فى البصل شويه فقام البصل تفاعل مع الفول و الطعميه و البتنجان فى بطنه و فجاه من غير ما يحس ( و هو حلفلنا انه بجد ماحسش ) قام .. مش عارف اقولها ازاى انما اصدر اصوات و هاسيبكوا تتخيلوا اصدرها منين ... من ساعه الموقف ده مادخلناش محاضره بعد الفطار تانى لغايه اخر السنه .... بعد كده كنا بناكل و عشان الاكل ده محتاج اننا نحبس بحاجه بعده و عشان احنا فاضيين على اعتبار اننا فى علوم قسم العاب كنا بنروح بقعد على القهوه ( الغرزه اللى ورا مكتبه الخواجه ) و نشرب شاى .. شويه شويه كنا بنشوف الناس بتلعب طاوله و كان معانا صاحبنا عصام ( بتاع المرج اللى حكيتلكوا عليه فى البوست بتاع وجدى و اللمبى ) بيعرف طاوله فابتدا يعلمنا ... و برضه عشان احنا لينا عنين بنبص نلاقى الناس حوالينا بتشيش فابتدينا نشيش ... و بعد ما دور المعلميين اللى احنا بنمثله يخلص نروح البلاتوه بتاع الجامعه عشان نلحق دور الطلبه ... و فضلنا على الحاله دى سنه بحالها .. ساعات كنا مابنروحش الجامعه و نروح على ايمن على طول و كان لسه شارى كمبيوتر وده كان اختراع بالنسبه لينا سنه 98 و نقعد نلعب فيفا 98 و نتفرج على افلام اجنبى ( uncut ) باعتبارنا مراهقين و نفطر عند ايمن .. كنت بابقى انا و هو و انمار اخوه و ساعات كتير سامح .. كنا نقلى طبق بيض ( 30 بيضه مش طبق ) و معاه جبنه رومى و بسطرمه و مخلل كل يوم ( و الله كل يوم ) قاعدين تلاته هو طبق البيض .. اربعه برضه طبق البيض .. اكتر من كده برضه طبق البيض .. العيشه ايامها كانت رخيصه و البال رايق و كنا بناكل زى مانكون هنموت بعد مانخلص اكتر ... ماكناش عارفين انه بعد كده الواحد فينا مش هيعرف ياكل 3 بيضات من غير مايجيله اسهال ( diarrhea عشان ساندى ماتزعلش ) .. الغريبه انه فى اخر السنه كلنا نجحنا و طلعنا سنه تانيه و ده كان اكبر مقلب الكليه شربتهولنا لاننا افتكرنا اننا عرفنا ديتها و هنسلك فيها ... كنا عبط زى ماقلتلكوا قبل كده

المهم كفايه عليكوا كده و اكمل معاكوا المره الجايه ... الا بالمناسبه تضربوا فول ؟

هناك 14 تعليقًا:

ستيتة يقول...

اجمل ما في البوست الكارثي المريع ده هو الصورة المعبرة (المفجووووووووووع

ده غير ان البوست ان شاء الله ها يشجع بنات الحلال يجروا وراك ويطلبوا ايدك حيث انك بتقلي طعمية وبتجهز فول وسلاطة شغال
يعني عريس لقطة والبنت من دول لازم تدفع ليك مهر كمان
تحياتي يابيه

Che يقول...

عمتى ستيته
والله ليكى وحشه .. انتى مختفيه فين
و كويس انه فى حاجه حلوة عجبتك فى " البوست الكارثى المريع " ده .. و على فكرة انا لظروف خاصه بيا باعرف اطبخ .. مش فول و طعميه و سلاطه لان ده شغل عيال .. انما انا قصدى طبيخ بجد .. و ده سبب من الاسباب اللى مخليانى نفسى اتجوز عشان مادخلش المطبخ تانى
و تسلمى ليا يا عمتى

fnoonh يقول...

لا النجيله بتخلص ولا التيران بتشبع
بجد مثل فظيع اول مرة اسمعه بس يجنن
-
-
-
بيسب ميت مله و دين للكليه و الجواز و اللى عايز يتجوز و بيسبلنا احنا كمان بالمرة .
كلامك جميل ومدوناتك اجمل والله كلها من بعض و مشوقة وبتشد الواحد بس ياريت بلاش يكون فيها زي الكلام ده حتى لو حصل بردو بلاش منه

تقبل خالص تحياتي

Che يقول...

fnoonh
ربنا يخليكى على كلامك الحلو عن المدونه .. الفكره فى الكلام اللى انا بكتبه انى بكتب الحدث بالطريقه اللى ينفع اكتبها بيه بما لا يتعارض مع المقاييس بتاعتى .. بس هاخد ملحوظتك فى الاعتبار يا فندم
شرفتينى بزيارتك و مستنى الزياره الجايه

GiGi world يقول...

والله انا لو عميد الكليه كنت قلتلكم الف سلامه من اول يوم
بصراحه مثل مشرف جدا كله بيحض على القيم والاخلاق
انا بتمنى بجد انك ماتعرضش اي حاجه فيها شيشه او كده
يعنى اذا كنت انت غلطت فاعتقد ناك ماترضاش انك تكون سبب فى ان حد يغلط لان كلامك كله فخر بكل حاجه عملتوها وبالتالى اكيد فى شاب صغير هيعجب بتفكيرك وباللى بتقوله
على فكره انت فخر للبلد ياريت تفضل كده دايما ومش بقولها كده يعنى دي الحقيقه

Che يقول...

GiGi
انا متشكر لاحساسك الجميل انك لو كنتى عميد كليتنا كنتى قولتيلنا مع الف سلامه .. المشكله انه الكام عميد اللى مسكوا الكليه ماكنش رأيهم زى رأيك
و بالنسبه لفكرة انى اكون مثال او قدوة او كده فانا اخر واحد ينفع لكده
و انا مش فرحان بغلطاتى بس مش معنى كده انى هانفيها او اعمل عمليه تنقيح لكلامى عن اللى انا عديت بيه بحيث انك لما اسمى يتقال ادامك تقولى " رضى الله عنه " .. ليه مابصتيش ليها من الناحيه التانيه انى باكتب عن غلطاتى عشان الشباب الصغير اللى هيقرا كلامى يتعلم من غلطاتى و مايعملهاش و ده مع الاصرار انى مانفعش اكون مثال او قدوة
و بالنسبه لانى فخر للبلد فانا باحييك على مجاملتك مع اعتراضى على انى فخر للبلد و الكلام ده لانه لسوء الحظ البلد دى ما بأتش بلدنا خلاص
متشكر على تعليقك القيم و على رأيك الجميل و مستنى تعليقات جديده

GiGi world يقول...

معلش انت قلت مستني تعليقاتى الجديده وان زي اللى صدقت وبما ان دى مدونتنا جميعا قلت هعلق تانى
احنا ايوه بيضغط علينا وبنشوف غلط احيانا لما نغلط
لكن نحاول مانذكرش كده وافتكر من ايامى الحاجات الحلوه اللى انا متاكده انسان عتيق فى الكليه عنده حاجات كتير حلوه ياعزيزى
برده مصره وبتمنى انك ماتقولش الحاجت دى تانى او مجازا تكتب تنويه انه غلط
انت واحد من الناس قلت ان بلدنا مابقتش بتاعتنا تفتر هتبقى بتاعتنا على ايد مين ان ماكانش على ايدنا كلنا ومش هينفع نصنا ولا 99%
بلدنا عايزه رجاله واولهم المثقفين الى زيك ومتاكده ان رايي فيك صح حتى اذا اتريقت عليه

Che يقول...

GiGi
اولا انا ماتريقتش على رأيك و انا ماقدرش اعمل كده لانه كفايه انك شرفتينى و حسيتى انه كلامى مهم لدرجه انك تتعبى نفسك و تردى عليه و دى كبيرة جدا عندى لانى و الحمد لله نفسى ربنا يديم عليا نعمه التواضع
كل العمليه انى اختلفت مع رأيك لانى انا اكتر واحد عرف نفسى و عارف انى محتاج اعمل حاجات كتير و اصلح كتير من نفسى عشان اقدر اقول انى مثال و قدوة و لغايه ما ده يحصل انا كل اللى اقدر عليه انى اكمل من تحسين نفسى
بالنسبه للحاجات الحلوة اللى انا شفتها فى الكليه فانا فعلا شفت حاجات حلوة كتير بس شفت حاجات وحشه و غلط كتير .. كل اللى انا بحاول اعمله انى اتكلم شويه عن الايام دى من وجهه نظرى و مش شرط ابدا انه تكون وجهه نظرى دى صح انما تفضل وجهه نظرى
و بعدين انى لما اكتب جنب الغلط انه غلط انا هاحس انى عامل مدونه تعليميه بالاضافه الى انه الحلال بين و الحرام بين و ما بينهما متشابهات و ماظنش ان اللى بكتبه ده يدخل فى نطاق المتشابهات لانه غلط و غلط صريح كمان
و انا مازلت عند رأيى انى مستنى تعليقاتك دايما لانه الاختلاف فى الرأى لا يفسد للود قضيه

حروف يقول...

هههههههههههههههههههه
بلاش تسيح
ولا اقوللك
اخويا بردوا
وبينتي ومطرحي
اصلموضوع الفول دة بصقال ايهفيمطعم فولفيالشطبي وصحابناتيجواتفطروا قوم راحوا طابور العيش جابوا عيش اةوالله بجنية
وبعدينراحوا للبقالوجابوا جبنة بيضة ربعتقريبا ورحنا قعدناجةطبق الفول ومخلل واكلنا بس بجد كان يوم حلو وكانت مرةوعدت

Che يقول...

حروف عملنا كده قبلك و جبنا العيش الكايزر و اقراص الطعميه و كنا بنعمل سندوتشات فى الجامعه كاننا طالعين رحله و كنا بناكلها برضه
و عندك حق .. كانت ايام

Desert cat يقول...

انا اكتر حاجه لفتت انتباهى انك من الواضح طباخ ماهر يا بختك
ده مش حسد ده قر

اقصوصه يقول...

انا افضل الكشري

وبكون بمصر بعد كم يوم :)

يا ترى شو احسن مكان تنصحني

اكل كشري فيه ؟

Che يقول...

Desert cat
والله انا عشان ظروف خاصه بيا باعرف اطبخ كويس .. و على فكرة الفول و الطعميه ده مش طبيخ .. ده تسالى
و يا ستى قرى او احسدى .. يعنى زى ما انا قلت قبل كده .. حسدوا البيه على طول شنبه
مستنيكى على الاكل المرة الجايه

Che يقول...

اقصوصه
بما انك بتفضلى الكشرى فانا احسن واحد يعمل كشرى .. انما لو بتفضلى المحلات فكشرى التحرير و كشرى ابو طارق اشهر اتنين عندنا بس ابو طارق مش اد كده اليومين دول فعليكى و على كشرى التحرير
اتمنالك اكله كشرى جامده .. بس ماتكتريش الشطه