الثلاثاء، 2 ديسمبر 2008

اشمعنى




من كام يوم كنت بعمل عمليه ترتيب للشقه عندى و انا زى 99% من المصريين عموما باحتفظ بالكراكيب القديمه بتاعتى
يعنى شويه ورق على حبه كتب من ايام الطفوله المعذبه و اكيد الجرايد القديمه ( على فكره بتنفع فى تنضيف قزاز النيش و العربيه بعد ما تغسله و ساعات لو واخداك النضافه أوى بتفرشه تحت الاطباق لما تيجى تاكل بدل ما تقعد كل شويه تغسل الترابيزة او تكون مش من انصار ابله نظيفه بتاعت القطنه و تسيب الترابيزة مبقعه و ملزقه )
المهم لقيت عندى فى كرتونه قديمه و متربه زى ما تكون كانت مدفونه اكوام جرايد قديمه و لما قريت التاريخ اللى عليها اترحمت على يوسف بيك وهبى ( يا للهول ) التاريخ اللى على الجرايد من سنه 1997
بعد ما خلصت تنفيض و ترويق الفضول اكلنى انى ابص على الجرايد دى ( على فكرة سنه 1997 كانت سنه مهمه بالنسبه ليا عشان فيها خلصت الثانويه العامه - الله مايرجعها دى ايام - و كنت لسه داخل الجامعه )
و انا عمال اقرا لاحظت حاجه غريبه جدا ..... الكلام اللى مكتوب فى الجرايد القديمه هو هو اللى مكتوب فى الجرايد بتاعت اليومين دول و التصريحات الصحفيه بتاعت الساده كبار المسئولين و صغار المسئولين و اى نوع من انواع المسئولين و اللى مش مسئولين هو هو برضه بس مع اختلاف واحد بسيط يمكن ماتخدش بالك منه هو ان الاسامى متغيره
انما الكلام واحد كأنه نسخه بالكربون او كأنهم كلهم معاهم نفس الجرايد اللى عندى و بيقروا منها عشان لما احنا الشعب نسمع الكلام ده مانحسش انه كلام جديد علينا و ساعتها نحس بغربه - و ربنا يكفيك شر الغربه -
ساعتها سألت نفسى سؤال و لسه مش لاقيله رد لغايه دلوقتى
يا ترى الدنيا ممله بحيث انها تكرر نفسها زى الاسطوانات بتاعت البيك اب زمان ؟
ولا احنا اللى مملين لدرجه اننا بنقول و بنعمل كل حاجه زى ماهى من 10 سنين و اكتر من غير مانغير اى حاجه ؟
ولا دى صدفه و انا اللى انسان مغرض و نيتى مش صافيه لدرجه انى حاسس انى لسه فى سنه 97 ؟
مش عارف
ساعتها و انا مأنتخ على السرير ( و دى الحاله اللى بتكون قبل النوم ساعه ما الولاد و يقعدوا يفكروا فى اللى هيعملوه بكرة و اللى عملوه امبارح و ازاى الصبح هيكون معاه فلوس و حواليه مزز و كأنه هارون الرشيد .. و البنات برضه بيفكروا بس بطريقه مختلفه عننا شويه ... يعنى ... ازاى بتحب الواد اللى معاها فى الجامعه - المعهد - المدرسه - الشغل - الشارع ( على حسب المرحله العمريه بتاعتها و مكان المز اللى بتفكر فيه ) و ازاى كلمته و موبايله قعد يرن ز هو حلقلها و ماردش و ازاى هتخلى عيشته هباب و طين على دماغه و دماغ اللى خلفوه - كده يعنى الافكار البريئه بتاعت البنات ) .. المهم مش موضوعنا .. كنت باقول ايه - استنوا لما ابص فوق عشان افتكر- اه افنكرت
و انا مأنتخ قعدت افتكر ايامى فى الجامعه ( و بره الجامعه كمان ) و افتكر اللى عدا بيا و المواقف اللى انا عشتها عشان اشوف المواقف دى اتكررت ولا لا
و انا هنا هأقعد افتكر معاكو و عايزكو انتو كمان تفتكروا و تفكرونى معاكو
عشان نرد على السؤال الصعب
اشمعنى ..... ؟
اشمعنى ايه .... مش عارف - بس اهى اشمعنى و السلام
و سلام دلوقتى لغايه المرة الجايه

هناك تعليقان (2):

البت anonymous يقول...

خفة الدم والبساطه شدونى أكمل الpost كله .. جميل جدا بجد
كل كلمة تشدك للى بعدها كأنك واقف مع واحد صاحبك وبيحكيلك على ويك إند قضاه فى البيت مثلا
حقيقى .. تحس إنك عارف صاحب البلوجر حتى لو ماقبلتوش فهو أكيد بيتكلم زى واحد من شلتك!
ياريت تكمل بنفس الصدق والبساطه وخفة الدم
عجبنى أوى شرحك لكلمة مأنتخ!
وشرحها عند البنات بعد الولاد كمان كأنك بتعرض خط موازى لنفس الاتجاه .. مش مقارنه لا سمح الله!
بس النفسنه واضحه طبعاً! لكن مقبوله من حد دمه خفيف :)
وأخيرا سيبتنا على نار فى الآخر مشتاقين للpost اللى بعده
إيه الحرفنه دى؟
بس .. أهلا بك فى عالم البلوجز
وإلى الأماااااام
سيييرى يا نورماندى
بسم الله مجراكى ومرساكى

Che يقول...

انا بجد متشكر على الكلام الجامد ده و اللى انا ماستحقش نصه ( شفتى التواضع )
و بجد لو انتى حسيتى ده يبقى انا مش عايز اكتر من كده لان دى قمه النجاح بالنسبه ليا و يا رب افضل كده على طول
مستنيكى فى تعليقات اكتر